Tedarik zinciri, en kısa tanımıyla tedarikçi, üretici, dağıtıcı, perakendeci ve müşteriler arasında malzeme-ürün, para ve çeşitli bilginin yönetimidir. Bu, oldukça detaylı ve uygulanması pek de kolay olmayan sistemin başarılı ve etkin bir şekilde yürümesi için “Ürüne uygun tedarik zincirinin belirlenmesi” gibi birçok ön çalışmanın gerçekleştirilmesi gerekir. Tedarik zincirinin firma ve firmanın kanal ortakları bazında senkronize edilmesi sayesinde satışlar artırılacak ve maliyet düşürülecektir. Bununla birlikte ürüne uygun tedarik zincirinin belirlenmesi varlıkların daha verimli kullanılmasını sağlayacak ve böylece firmanın tedarik zinciri ortaklarının şirket değerleri de yükselmiş olacaktır.
Birçok kaynaktan sağlanan tüketim verisinin istatistiksel olarak bir araya toplanması, üretici ve tedarikçiler için ticari ve yeni ürün geliştirme kararlarının alınması ya da promosyon planlarının yapılması için gerekli pazar bilgisini sağlamaktadır. Kapsamlı bir talep verişi ve zincir boyunca şeffaflık, tedarik zinciri entegrasyonunun bir sonraki adımı olan talep yönetimini ortaya çıkartacaktır.
Anlık kapasite ve kaynak verileri de kullanılarak firmalar; indirim, bölgesel veya fırsatlara göre pazarlama ile talebi teşvik edebilir. Etkin bir tedarik zinciri sisteminin kurulabilmesi için firmaların pazara sundukları ürünlerin özelliklerini analiz etmeleri ve ürünlerine uygun tedarik zinciri sistemlerini geliştirebilmeleri şarttır.
Zincire destek olacak diğer başlıklar şöyle sıralanabilir:
Pazara hâkim olma anlayışı:
Büyük markalar ve yoğun pazarlama ve dağıtım kanalları ile yüksek kâr marjları elde etmeye odaklanmak,
Operasyonel çeviklik:
Kaynakların ve operasyonların, farklı ürün grupları ve coğrafi bölgeler bazında, tüketim eğilimlerini karşılamaya yönelik olarak düzenlenmesi,
Yenilikçilik:
Rakip ürünlere göre daha yeni ve taze ürünlerin tüketiciye ulaştırmak yoluyla ekstra kazançlar elde etmek,
Müşteriye uygunluk:
Direkt satış yoluyla son kullanıcılarla yakın ilişkiler kurulması ve bunların sürdürülmesi,
Ticaret odaklılık:
Lojistik stratejisindeki gibi kullanıcı için en düşük fiyata en yüksek değeri yaratmaya öncelik vermek,
Lojistik optimizasyonu:
Tedarik zinciri verimliliği ile etkinliği arasındaki dengenin kurulması.
Ürünün özellikleri ise şöyle sıralanabilir:
-Ürünün yaşam döngüsü
-Talebin öngörülebilirliği
-Ürün çeşitliliği
-Talebin eldeki stoklarla karşılanabilme oranı
-Tedarik süresi
Ürünleri iki kategoride sınıflandırmak mümkündür:
Fonksiyonel ürünler:
Tüketicilerin temel ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik ve istikrarlı bir talebi olan, uzun yaşam döngüsü sürelerine sahip ürünlerdir. Fonksiyonel ürünlerin bu özellikleri, yoğun rekabeti ve dolayısıyla düşük kâr marjlarını da beraberinde getirmektedir.
Yenilikçi ürünler: Tüketicilerin kullanımına farklı değerler katan ve bu yolla tüketicinin daha fazla para ödemeye razı olacağı ürünlerdir. Yenilikçi ürünler bu nedenle daha yüksek kâr marjı sağlar. Bununla beraber, fonksiyonel ürünlerin farklılaştığı bir diğer unsur da talepteki istikrarın yerini büyük ölçüde belirsizliğe bırakmasıdır.