Stratejik plan, bir firmanın ilerleyiş stratejisini belirlemesi ve bütün kaynaklarını buna göre kullanmasıdır. Öyle ki bu süreç kriterleri belirlemek ve performans takibini yapmak açısından oldukça önemlidir. Girişimciler ve müdürlerin yoğunlukları arasında meşakkatli ve göz korkutucu duruma düşen ama önemi büyük olan stratejik planların, yapıldıktan sonra da sürekli olarak değişen şartlara göre güncellenmesi gerekir. Güçlü yönleriniz ile önünüze çıkan fırsatlar arasındaki uyum sürecinde önemli rol oynayan stratejik plan oluştururken bilmeniz gerekenlere bakalım…
Herhangi bir planda hedefe ulaşabilmek için içinde bulunulan çevre koşullarını tespit etmek, iyi algılamak ve analiz ederek işe uyarlamak son derece önemli detaylardır. Aynı zamanda işin güçlü ve zayıf boyutlarının iyi algılanması, net bir misyon üzerinden hareket edilmesi ve hedeflerin çok belirgin olması gerekmektedir.
Stratejik plan, gerek rakiplerin gerek devletin gerekse müşterilerin birbiriyle ilişkili oldukları çevre koşullarından etkilenecektir. Ayrıca işin gereklerini ve bu farklı grupların farklı beklentilerini karşılamak, muhatap olunan zamanlara göre de farklılık arz edebilecektir. Dolayısıyla öncelikle çevre koşullarının sizi nasıl yönlendirdiğinin belirlenmesi ve ardından bir genel, bir de muhataba dönük stratejik yaklaşım geliştirilmesi doğru olacaktır.
Stratejik planı geliştirirken karşınıza çıkacak aşamalar ve atabileceğiniz adımlar aşağıdaki gibidir:
Misyon: İlk adım piyasanın analiz edilmesi olacaktır. Kendi iş koşullarınızın analiz edilmesini kapsayan ‘misyon durumu’ (mission statement), organizasyonunuzun bugün ve gelecekteki işinin tanımlanması anlamına da gelmektedir. Misyon adımında nihai amacın ve belirgin hedeflerin neler olduğunun ortaya konması gerekecektir.
İş tanımı: “Ne tür bir işin içinde faaliyet gösteriliyor?” sorusunun yanıtının tüm boyutları ile verilmesi plandaki ikinci adım olacaktır. İşin tanımlamasını yaparken üretiminizin yarattığı katkıya, günlük hayat sağladığı sosyal değere bakmak ve firmanızda yarattığınız uzmanlık seviyesini de dikkate almak önemlidir.
Felsefe: Misyon ve iş tanımının ardından üçüncü adım firma felsefesinin ortaya konması olacaktır. Böylece firmanın fonksiyonlarını nasıl yerine getireceğine ilişkin ipuçlarına ulaşılacaktır. Daha fazla risk alarak hızlı büyümek mi, yoksa yavaş bir büyüme trendini mi benimsemek? Müşterileriniz, tedarikçileriniz ve rakiplerinizle nasıl bir ilişki düzlemi oluşturacaksınız? İçinde bulunduğunuz topluma değer katmaya dönük hedefleriniz var mı, varsa neler? Bu gibi soruların yanıtlarıyla belirleyeceğiniz ilkeler felsefenizin ortaya koyulmasına yardımcı olacaktır.
Hedefler: Hedefler, misyonla da uyumlu olacak şekilde, geniş ve ideal durumlar olarak tanımlanmaktadır. Hedeflerin belirlenmesinde iki önemli sorunun cevaplanması gerekmektedir: Birincisi “Hedef nasıl ortaya konmuştur?” İkincisi, “Hedef, firmanın geleceğine nasıl rehberlik edecektir?” Uygun hedeflerin belirlenmesinde yine çevre koşullarının ve içinde bulunan endüstrinin özelliklerinin de dikkate alınması gerekecektir.
İç dinamiklerin analizi: Dış çevre koşulları hakkında gerekli tespitler yapıldıktan sonra firmanızın kendi iç dinamiklerini daha detaylı bir biçimde incelemesi gerekecektir. Gerek üretim süreçlerinde kullandığınız teknolojinin konumu gerekse çalışanların insan kaynağı yapısına göre düzeylerinin belirlenmesi firmanızın durum tespiti için kaçınılmaz olacaktır.
Stratejik planın kağıt üzerinde kalmaması ve uygulamaya geçmesi önemli bir konudur. Uygulamaya geçme açısından da iki önemli öge söz konusudur: İletişim ve zamanlama programı. İletişim tahmin edilenden daha da önemlidir…
Çalışanlar yeni bir uygulamaya direnç gösterebilirler. Bu nedenle işletmenin yeni bir yola girmesi veya mevcut olanlardan farklı bir çizgiyi izlemeye karar vermesi durumunda, çalışanlara planın uygulanmasından evvel programın aktarılmasında yarar olacaktır. Bu eylem, direncin yüzde yüz oranında ortadan kalkmasını sağlamasa bile azalmasına yardımcı olacaktır. Ayrıca, yeni politika ve prosedürlerin çalışanların anlayabileceği içerik ve detayda deşifre edilmesi ve izlenecek yolda başarı için kendilerinden ne beklendiğinin belirgin kılınması sağlıklı olacaktır.
SDM Yazılım Hizmetleri, işletmelerin tüm süreçlerinde onlara hizmet vermektedir. İnce bir titizlik gerektiren stratejik planlama sürecinde de işletmelerinizin kaliteli ve verimli sonuç alabilmesi için sizlere yardımcı olmaktadır. Bu konuda merak ettikleriniz için bizlerle iletişime geçebilir, detaylı bilgi alabilirsiniz.
Şirketlerin etkili bir yönetim biçimi geliştirebilmeleri, süreç analizleri
Devamı..İşletmeler için bilgi yönetimi rekabet bazında son derece önemlidir. Ancak bilgi
Devamı..“Bir işletmenin odak noktası nedir?” sorusunun birçok cevabı olabilir, ancak b
Devamı..