İş zekâsı sistemleri, bilgisayar teknolojilerinin değişimlerine paralel bir yapıdır. İşletmelerde stratejik yönetimin temelini oluşturan iş zekâsı sistemleri, birçok farklı kaynaktan veri transferlerinin yapılmasını, bu verilerin ayrıştırılmasını ve düzenlenmesini sağlar. Bununla birlikte analiz ve raporlama amacıyla depolanan bu veriler, gerektiğinde sistematik bir düzen içerisinde, belirli parametrelere göre raporlar halinde düzenlenir.
İş zekâsının başlıca bileşenleri olan OLAP, OLTP veri madenciliği, veri depoları ve ETL araçları, çeşitli kaynaklardan elde edilmiş, çok sayıda veriyi işleme, sınıflandırma, analiz etme, rapor sunma gibi faaliyetleri yerine getirmektedir. Böylece işletmenin farklı amaçlar doğrultusunda karar alma süreçlerinde ihtiyaç duyduğu bilgilerin ortaya çıkmasına yardımcı olmaktadır.
İşletmelerin günümüzde kurumsal yapılar haline gelmesi giderek daha karmaşık bilgi sistemlerinin kullanılmasını gerektirmektedir. Yönetim kadrosu mümkün olduğunca hızlı ve en iyi kararları almak zorundadır. Karar alma sürecini geliştiren çözümlerden biri de iş zekâsının kullanılmasıdır. Dolayısıyla iş zekâsı sistemleri; günümüz işletmelerinin karar alma süreçlerinde etkili bir role sahiptir.
İş zekâsı tanımı
İş zekâsı tanımı, zekâ kavramını iki farklı anlamda kullanmaktadır. İlki, insan zekâsının iş faaliyetlerinde kullanılma kapasitesidir. İkincisi ise geçerli ve uygun değerli bilgiye sahip olunmasıdır.
Yapay zekâ teknolojilerinin yönetimi ve insanın bilişsel yeteneklerini kullanması ile ilgili yeni bir araştırma alanı olan iş zekâsı kavramı tarihte ilk kez, IBM araştırmacısı Hans Peter Luhn’ın 1958 yılında yazdığı makalede kullanılmıştır. Luhn’a göre iş zekâsı; ’istenen bir hedefe ulaşmak için mevcut bilgilerin ilişkilerini anlamlandırma yeteneği’’ olarak tanımlanmaktadır.
İş zekâsı teknolojisi
İş zekâsı sisteminin etkin bir şekilde çalışabilmesi için bazı koşulların yan yana gelmesi gerekmektedir. Yetkilendirilmiş kullanıcıların veri depolarına erişebilmesi, verilerin kapasitesi, depolanma süreleri, değerlendirme ve performans hedeflerinin belirlenmesi gibi teknik gereksinimlerin yerine getirilmesi gerekmektedir. İş zekâsı gelişmiş araçlarıyla, yüksek miktardaki yapılandırılmamış verilerin analizi ve bir araya getirilmesi görevini üstlenerek çalışanların işlerini kolaylaştırmaktadır.
İş zekâsı kategorileri şöyle sıralanabilir:
-İşletmenin performans yönetimi ve performans ölçümü
-İlişkisel sorgu mantığı, puan kartları, iş planları
-Rekabet analizi, müşteri ilişkileri yönetimi ve pazarlama
-Veri madenciliği, veri tarımı ve veri depolanması
-Karar destek sistemleri ve tahmin
-Veri depolarının raporlanması ve yönetim raporları
-Risk yönetim sistemleri, yönetici bilgi sistemleri
-Finans ve bütçeleme
-İnsan kaynakları
-Bilgi yönetimi
-Yönetim bilgi sistemleri
-Coğrafi bilgi sistemleri
-Online analitik süreçler, çok boyutlu analizler
-Gerçek zamanlı iş zekâsı, istatistiksel ve teknik veri analizleri
-Tedarik zinciri yönetimi, talep zinciri yönetimi
-Zekâ sistemleri
-Trend analizleri
-Kullanıcı ve son kullanıcıyı sorgulama ve raporlama
-Metin madenciliği
Size nasıl yardımcı olabiliriz?
Yönetici kadro, işletmeye ilişkin stratejik kararlar alabilmek için her türlü bilginin entegre, yüksek kalitede ve organize bir şekilde sunulmasına ihtiyaç duymaktadır. İş zekâsı sistemleri, planlayıcılar ve karar vericilere, analitik araçlarıyla veri toplama, veri depolama ve bilgi yönetimini birleştirerek karmaşık ve rekabetçi bilgiler sunar. Böylece iş zekâsı sistemlerinde elde edilen veriler bilgiye dönüştürülerek, karar alma süreçlerini destekler. SDM Yazılım Hizmetleri olarak amacımız, iş zekâsı sistemlerinin uygulanması ve karar vericilerin ihtiyacı olan doğrultuda, güncel ve ilgili mevcut bilginin sağlamasında sizlere yardımcı olmak ve çözümler üretmektir.