İş bölümü ve hiyerarşi, geleneksel profesyonel yönetim anlayışının temelini oluşturur. Doğal süreçte bir bütün olarak ele alınan iş, bu yapı içerisinde uzmanlıklara ya da düzeylere göre düzenlenmektedir. Bununla birlikte iş, birbirini izleyen faaliyetlerden oluşmaktadır. Bu nedenle işin gereksinimler yönünde doğal olarak ilerlemesi gerekir. Geleneksel yönetimin iş bölümü ve hiyerarşi yaklaşımı, bu doğal akış önünde bazı engeller oluşturabilir. “Süreçlerle Yönetim”, işi bu engellerden kurtaran yönetim anlayışı olarak karşımıza çıkmaktadır. Yönetim tekniklerinden biri olarak düşünülen süreç yönetimi, hem geleneksel hem de yeni yönetim anlayışı çerçevesinde uygulanabilir.
Süreçlerle yönetim, süreçlere odaklanan bir yönetim yapısıdır. Bu yapının uygulanabilmesi yeni yönetim ilkelerine uygun bir yapısal dönüşümü gerektirmektedir. Bu dönüşüm için süreç yönetimi aşamasından geçmek ve süreçlerin etkin bir biçimde yönetilmesini sağlamak gerekir.
Geleneksel yönetim anlayışından süreçlerle yönetime geçiş
Süreç yönetimi, süreçlerle yönetime geçişin bir aşamasıdır. Geleneksel yönetim anlayışından süreçlerle yönetim anlayışına geçişin amacı ise işletmelerin değişimler için temel bir alt yapıya kavuşturulmasıdır. Geleneksel yönetim işi, uzmanlıklara göre ayırmakta ve çalışanları iş birimi alanlarına konumlandırmaktadır. İş birimi alanlarında personel, işin sadece kendine düşen parçasını ne amaca hizmet ettiği ile tam olarak ilgilenmeden ya da anlamadan gerçekleştirmektedir.
Oysa personel işletmedeki en değerli unsurdur çünkü insan, sürekli gelişime açıktır. Bir diğer deyişle, işletmelerdeki tüm unsurların bir gelişim sınırı vardır, insan hariç! Dolayısıyla değişimin gerçekleşmesi için çalışanları belirli kalıpların dışına çıkaracak ve belli amaçlara hizmet etmeyi sağlayacak yapıların oluşturulması gerekir. Bu yapı “Süreçlerle Yönetim”dir.
Süreç yönetimi, değişimi ve gelişmeyi sağlayacak diğer unsurlarla ilişkileri açısından da öne çıkan bir tekniktir.
Stratejilerle yönetim sistemi ve süreç yönetimi
İşletmelerin değişim süreçlerini başarılı bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için belli becerileri elde etmeleri gerekmektedir. Bunlar arasında en önemlisi strateji oluşturmaktır. Strateji kavramı yeni yönetim terminolojisinde yönü ifade etmektedir. Stratejiler, işletmelerin değişimle baş etmek için hangi yönde hareket edeceklerini belirler. “Stratejilerle Yönetim Sistemi” de, bu yönün belirlenmesidir.
Stratejilerle yönetim sisteminin süreç yönetimi ile ilişkisi ise, belirlenen bu yön doğrultusunda nasıl ilerleneceği, stratejinin hayata nasıl geçirileceği sorularının cevaplanmasından oluşmaktadır. Bu soruların her ikisinin de cevabı süreçlerdir. Süreç yönetimi, amaçlar doğrultusunda ilerlemeyi sağlayacak stratejileri hayata geçirecek mekanizmaların tümüdür.
Katılımcı geliştirme sistemi ve süreç yönetimi
Stratejilerle yönetim sistemi çerçevesinde belirlenen stratejiler, işletmenin amaçları yönünde ilerlerken, değişimlerle baş etmek için ne yönde hareket edileceğini göstermektedir. İşletmenin amaçlarına ulaşabilmesi için bu stratejilerin hayata geçmesi çok önemlidir. Dolayısıyla bu stratejiler doğrultusunda neler yapıldığını gösterecek araçlara ihtiyaç vardır. Bu araçlar göstergelerdir.
Stratejiler doğrultusunda ilerlemeyi sağlayan süreçlerin, ne derece etkin olduğu, tanımlandığı veya kullanıldığı, göstergeler aracılığıyla belirlenebilir. Stratejilerin hayata geçirilmesini sağlamak için süreç yönetimi sistemi içinde süreçlerin yeniden yapılandırılması gerekebilir. Böylece göstergelerin hedeflerinin belirlenerek, sürekli gözden geçirilmesi ve yeniden şekillendirilmesi sağlanabilir.