İşletmeler kurumsal bilgi birikimlerini artırmak amacıyla çeşitli çalışmalar yapar. Bilginin üretilmesi de bu çalışmalardan biridir. Bilgi pek çok farklı kaynaktan elde edilebilir. Bu bilgilerin mutlaka yeni yaratılmış olması gerekmez; işletme için yararlı olması yeterlidir. Bilginin elde edilmesinde işletmeler iç kaynaklarını kullanabilecekleri gibi dış kaynaklardan satın alma yolunu da seçebilirler. Konusunda uzman ya da bilgili bireylerin işe alınması da bir tür bilgi yaratımı süreci olarak görülebilir. Dış kaynaklı bilgi kullanımı özellikle proje çalışmalarında bilginin kiralanması veya konuyla ilgili kişilerin danışmanlığına başvurulması şeklinde olabilir.
Bilgi yönetiminden rekabet avantajı elde edilebilmesi için işletmelerin kesinlikle kaynak ayırmaları gerekmektedir. Bununla birlikte bu süreci bilgi ağları -yazılım ve donanım sistemleri- ile desteklemeleri gerekmektedir.
Bilginin sıralanması
Bilginin sıralanması, gereksinim duyan herkes tarafından ulaşılması ve kullanılması anlamına gelmektedir. Burada en temel durum bilginin nasıl sıralanacağıdır. İşletme, tüm bilgileri sıralamak yerine gerekli bilgi kaynakları analizleri yapmalıdır. Ayrıca bilgi kaynaklarına nasıl ve nereden ulaşılacağı da diğer önemli husustur. Bu tür durumları aşmak için bilgi haritalarından ve modellerinden yararlanılmaktadır. Buna ek olarak, örtük bilginin paylaşılabilmesi için bilgi haritaları ve modellerinden daha farklı yöntemlere de ihtiyaç vardır. Kurumsal kültürün varlığı, takım çalışması, iş disiplini, süreçlere ve proje yönetimine katılım düzeyi, sinerjik etkileşim, bilginin paylaşımı için önemli hususlardır.
Bilginin aktarılması ve paylaşılması
Bilginin işletme içerisinde başarılı bir şekilde kullanılabilmesi için paylaşılması ve dağıtılması gerekmektedir. Bazı kültürel faktörler bilgi aktarımına engel olmaktadır. Bilginin paylaşılması için “güven” kavramı çok önemlidir. Güvene dayalı bir iş ortamında iletişim kanalları her zaman açık olur.
İşletmede iletişim stratejilerinin geliştirilmesi ve uygulanması da çok önemlidir. Bu stratejileri aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
1.Birebir iletişimin kurulması: Sohbet odaları, kahve odaları, yemekli toplantılar ya da şirket piknikleri gibi ortamlar
2.Birden çok kişiyle iletişim; duyurular, genelgeler, sunumlar, ilan panoları
3.Raporların ve sistemlerin geliştirilmesi
4.Tartışmalı toplantılar, fuarlar, forumlar, elektronik ortamda görüş alışverişi, sempozyumlar
İşletmeler, bilginin aktarılması ve paylaşılması için bilgi teknolojilerinden yararlanmaktadır. Ancak teknoloji bilginin dağıtılmasında yararlı olmasına karşın, bilgi yaratımında tek başına yeterli değildir.
Organizasyonlar arası bilgi paylaşımı, organizasyon içi bilgi paylaşımına kıyasla daha zor ve karmaşıktır. İşin amaçları, paylaşılan değerler, kullanılan profesyonel dil ya da görev tanımları gibi kültürel davranışlarda yaşanan farklılıklar ve iletişim eksikliği, organizasyonlar arası bilgi paylaşımını zorlaştırmaktadır.