7143 Sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması

11 Mayıs 2018 tarihinde kabul edilen 7143 sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun ile çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Önemli bazı düzenlemelere ilişkin başlıklar şunlardır:

11 Mayıs 2018 tarihinde kabul edilen  7143 sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun ile  çeşitli düzenlemeler yapılmıştır.

Önemli bazı düzenlemelere ilişkin başlıklar şunlardır:

Genel olarak 31.03.2018 tarihinden öncesine ait olup da vadesinde ödenmeyen vergi, harç ve sigorta prim borçları ile  çeşitli kanunlar gereğince verilen idari para cezalarının yeniden yapılandırılması mümkün hâle gelmiştir.

Yapılandırmada, vergi aslı tutarında bir indirim yapılmayacak, gecikme zammı kaldırılarak yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları dikkate alınarak hesaplanacak faiz tutarı talep edilecektir.

Peşin veya iki seferde ödenmesi durumunda faiz tutarında ciddi indirimler yapılacaktır.

BAŞVURU SÜRESİ

İLK ÖDEME

TAKSİT İMKANI

31.07.2018  mesai saati bitimine kadar

30.09.2018

İki ayda bir ödenmek üzere

azami 18 eşit taksit

Yapılandırma kapsamına giren alacaklar

Genel itibarıyla şunlardır:

  • Vergiler ve vergi cezaları,
  • Sosyal güvenlik primleri,
  • Gümrük vergileri ve idari para cezaları,
  • Belediyelerin; vergi, tarifeden doğan ücret ve su bedeli alacakları ile 6183 sayılı Kanun kapsamındaki bazı amme alacakları,
  • Büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin katı atık bedeli alacakları, su ve atık su bedeli alacakları,
  • Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarının (YİKOB) taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payı alacakları,
  • 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığı’na bağlı tahsil dairelerince takip edilen bazı amme alacakları, (Ecrimisil, Öğrenim ve Katkı Kredisi Alacakları dâhil)
  • İl özel idarelerinin 6183 sayılı Kanun kapsamındaki bazı alacakları,
  • Yıllık ödenen ilan-reklam vergilerinde, 31.03.2018 tarihinden sonraki tarihe rastlayan taksitler yapılandırma kapsamındadır.

31.03.2018 tarihi ve öncesinde,

  • 1111 sayılı Askerlik Kanunu,
  • Mülga 5539 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun,
  • 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu,
  • 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu,
  • 2972 sayılı Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun,
  • 3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanun,
  • 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu,
  • 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu,
  • Mülga 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun,
  • 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun,
  • 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, gereğince verilen idari para cezaları.

Yapılandırma kapsamına giren dönemler

 

           Genel Olarak;

  • Beyana dayalı vergilerde  31.03.2018 tarihinden önce tahakkuk eden vergiler ve bu vergilere bağlı vergi cezalarını, gecikme faizlerini, gecikme zamları yapılandırma kapsamındadır.
  • Vergi aslına bağlı olmayan vergi cezalarda tespit tarihi dikkate alınacaktır. 31.03.2018 tarihinden önce (bu tarih dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olarak kesilenler yapılandırma kapsamındadır.
  • Vergi aslına bağlı vergi cezalarında ise verginin ait olduğu dönem dikkate alınacaktır. Şubat 2018 ve öncesi dönemlere ilişkin kesilenler yapılandırma kapsamındadır.             
  • 18.05.2018 tarihi itibarıyla kesinleşmiş ancak ödeme süresi henüz geçmemiş olan borçlar da bu kanun kapsamında yapılandırılabilecektir.

Örneğin  uzlaşma sonucu kesinleşen, ancak 18.05.2018 tarihi itibarıyla ödeme süresi geçmemiş olan borçlar.

 

Yapılandırma kapsamına girmeyen alacaklar

  • 2018 yılı Temmuz ayında ödenmesi gereken gelir vergisi ikinci  taksiti,
  • 2018 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti,
  • Süresinde verilmeyen Ba Bs formlarından, Ocak 2018 sonrasındaki dönemlere ait olanlara ilişkin kesilen cezalar,
  • Aylık beyanlarla ödenen ilan-reklam vergilerinde, Mart 2018 dönemi ve sonrası.

 

     -     6326 Sayılı Petrol Kanunu’na istinaden alınan Devlet hissesi ve Devlet hakkı,

Hesaplarının Tasfiyesine ve Bazı Hükümler İhdasına Dair Kanun’a istinaden alınan akaryakıt

fiyat istikrar payı ve akaryakıt fiyat farkı,

  •   3213 sayılı Maden Kanunu’na istinaden alınan Devlet hakkı ve özel idare payı ile madencilik

fonu, 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığı’nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye istinaden alınan kılavuzluk ve römorkörcülük hizmet payları ile adli ve idari para cezaları,

Kanun kapsamına girmemektedir.

 

YAPILANDIRMA AVANTAJLARI

Yapılandırma ile vergi aslı tutarlarında bir indirim yapılmamaktadır. Ancak;

                Vergi aslına bağlı olan ve olmayan vergi cezalarının %50’si  ile

                18.05.2018 tarihine kadar işleyen gecikme zamları kaldırılmakta,

                Vergi aslı veya  vergi cezalarına uygulanan gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları dikkate alınarak hesaplanacak tutar alınmaktadır.

 

PEŞİN ÖDEME – TAKSİTLİ ÖDEME FARKLARI

 

Yapılandırma kapsamındaki borçların peşin olarak ödenmesi durumunda ciddi indirimler yapılmaktadır. Şöyle ki;

 

Örneğin, 31.12.2014  vadeli 100.000 TL tutarında bir verginin vadesinde ödenmediğini varsayalım.

 

Söz konusu vergi üzerine   18.05.2018 tarihine kadar gecikme zammı hesaplandığında  100.000 TL tutarındaki asıl borç üzerine 57.633,50 TL gecikme zammı uygulanmaktadır.

Söz konusu borç tutarı yapılandırma kapsamında alındığında;

 

                57.633,50  TL tutarındaki gecikme zammı kaldırılacak ve yerine  16.000 tutarında Yİ-ÜFE tutarı eklenecektir.

 

30.09.2018 tarihine kadar peşin olarak ödenmesi durumunda;

 

                16.000 tutarında hesaplanan  Yİ-ÜFE tutarının %’90 ı kaldırılacak ve vergi aslı ile birlikte  101.600 TL ödenmesi yeterli olacaktır.

 

30.09.2018 tarihinden itibaren  18 eşit taksitte toplam 36 ayda ödenmesi durumunda;

 

                her bir taksiti  7.411.11 TL olmak üzere  toplamda  133.400 TL olarak ödenmesi gerekecektir.

 

Toparlayacak olursak

 

                               Borcun eski hâli             157.633,50 TL

                               18 taksitte ödenirse       133.400,00 TL

                               Peşin ödenirse                101.600,00 TL

 

KREDİ KARTIYLA ÖDEME YAPILMASI DURUMU

 

                Yapılandırılan borçlar ile ilgili tutarların kredi kartı ile ödenmesi mümkündür.

Borçluların kredi kartına taksit şeklinde ödeme yapmak istemeleri hâlinde;

 

  • Banka ve gelir idaresi arasında yapılan anlaşma neticesinde, toplam taksit tutarları borçlunun kredi kartı limitlerinden düşülecek,
  • Borçlular taksit tarihlerine denk gelen ekstre döneminde bu borcu bankaya ödeyecek,
  • Banka da taksit tarihlerinde söz konusu tutarı gelir idaresi’ne ödeyecektir.

 

Gelir İdaresi Başkanlığı, alacak tutarını banka kanalıyla garantiye alması sebebiyle;

Kredi kartı ile işlemin yapıldığı gün, tüm borç ödenmiş kabul edilecek ve varsa hacizler kaldırılacak, teminatlar iade edilecektir.

 

Önceki yapılandırma taksitleri devam edenler

 

6552, 6736 ve 7020 sayılı kanunlar kapsamında yapılandırılan ve 18.05.2018 tarihi itibarıyla ödemeleri devam eden yapılandırmalarıyla ilgili;

 

Kalan taksitlerin tamamının;

01 Ekim 2018 kadar ödenmesi hâlinde bu taksitler içinde yer alan Yİ-ÜFE tutarlarının %90’ının, kalan taksitlerin sadece Yİ-ÜFE tutarından oluşması hâlinde bu tutarların %50’sinin,   

 

30 Kasım 2018 kadar ödenmesi hâlinde bu taksitler içinde yer alan Yİ-ÜFE tutarlarının %50’sinin, kalan taksitlerin sadece Yİ-ÜFE tutarından oluşması hâlinde bu tutarların %25’inin, tahsilinden vazgeçilecektir.

 

Yapılandırılacak vergilerin seçilmesi

            Mükelleflerin tüm vergi borçları için başvuruda bulunmaları şart olmayıp, mükellefler kısmen diledikleri vergi borçları için Kanun hükümlerinden yararlanabilirler.

           Ancak, motorlu taşıtlar vergisi mükelleflerinin, söz konusu yapılandırmadan yararlanmak üzere her bir taşıt itibarıyla hesaplanacak toplam borç tutarı için başvuruda bulunmaları zorunludur.

 

Şirket ortakları, kanuni temsilciler, kefiller ve mirasçıların durumu

Vergi Usul Kanunu ile 6183 sayılı Kanunda yer alan sorumluluk düzenlemeleri nedeniyle mirasçılar, kefiller, şirket ortakları ve kanuni temsilciler gibi amme borçlusu sayılan kişiler sorumlu oldukları tutar dikkate alınarak yararlanabileceklerdir.

 

Ancak,  Adi ortaklıklarda ve kolektif şirketlerde ortakların şirketin borçları dolayısıyla müştereken ve müteselsil sorumluluğunun bulunması nedeniyle şirket adına tarh edilen vergi ve cezalar ile hesaplanan gecikme zammı ve gecikme faizleri için yalnızca ortaklık adına başvuru yapılması mümkündür.

 

 

YAPILANDIRMANIN BOZULMASI

 

                Kanun kapsamında ödenmesi gereken taksitlerden;

  • İlk ikisinin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi,
  • Bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi,
  • Süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen taksitlerin geç ödeme zammıyla birlikte son

taksiti izleyen ayın sonuna kadar da ödenmemesi,

 

hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilecektir.

 

KESİNLEŞMEMİŞ KAMU ALACAKLARI

 

18 Mayıs 2018 tarihi itibarıyla kesinleşmemiş veya dava safhasında bulunan amme alacaklarının yapılandırılması ile ilgili hükümlere yer verilmiştir.

 

BAŞVURU SÜRESİ

İLK ÖDEME

TAKSİT İMKANI

31.07.2018  mesai saati bitimine kadar

30.09.2018

2 ayda bir ödenmek üzere

azami 18 eşit taksit

 

 

Bu kapsama giren alacaklar aşağıdaki safhalarda olabilirler..

 

  • Dava açma süresi geçmemiş alacaklar,
  • İlk derece yargı mercileri nezdinde dava açılmış alacaklar,
  • Bölge İdare Mahkemeleri veya Danıştay nezdinde istinaf veya temyiz süreleri geçmemiş ya

da istinaf, itiraz veya temyiz yoluna başvurulmuş, karar düzeltme talep süresi geçmemiş

veya karar düzeltme yoluna başvurulmuş olan alacaklar.

  • Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ikmalen, resen veya idarece yapılmış vergi tarhiyatları ile gümrük vergilerine ilişkin tahakkuklarda;
  • Uzlaşma hükümlerinden yararlanılmak üzere başvuruda bulunulmuş, uzlaşma günü

verilmemiş veya uzlaşma günü gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış ancak, dava açma

süresi geçmemiş alacaklar.

 

Diğer taraftan, söz konusu alacaklar,

  • 31.03.2018 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere,
  • Beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere,
  • 2018 yılına ilişkin olarak 31.03.2018 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan tahakkuklara,
  • 31.03.2018 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan tespitlere, ilişkin olması gerekmektedir.

Bu hükümlerden yararlanmak isteyen borçluların tabloda belirtilen şartları sağlamalarının yanı sıra dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları şarttır.

 

YAPILANDIRMA AVANTAJLARI

 

                Kesinleşmemiş veya dava safhasında olan kamu alacakları ile ilgili avantajlar, söz konusu alacağın hangi aşamada olduğuna göre farklılık göstermektedir.

                Genel olarak  vergi aslının bir miktarı ödenerek tüm diğer yükümlülüklerden kurtulunabilmektedir.

 

                KESİNLEŞMEMİŞ VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN KAMU ALACAKLARI

 

Kapsama Giren Alacaklar

Ödenecek Kısım

Tahsilinden

Vazgeçilen Kısım

Ödeme

Şekli

 

 

1) İlk derece mahkemesinde dava açılmış veya dava açma

süresi geçmemiş vergiler/gümrük vergileri

 

Vergilerin/gümrük vergilerinin % 50’si

+

Yİ-ÜFE

Vergilerin/gümrük vergilerinin % 50’si ile bunlara bağlı faiz,

gecikme faizi, gecikme zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi

cezaları/idari para

cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

 

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

2) Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla bölge idare mahkemeleri veya Danıştay nezdinde ilgisine göre itiraz/istinaf veya temyiz süreleri geçmemiş ya da itiraz/istinaf veya temyiz yoluna başvurulmuş ya da karar düzeltme talep süresi

geçmemiş veya karar düzeltme yoluna başvurulmuş alacaklarla ilgili olarak;

 

 

 

  1. Verilmiş en son

kararın terkin kararı

olması hâlinde

 

 

Vergilerin/gümrük vergilerinin % 20 si

+

Yİ-ÜFE

Vergilerin/gümrük vergilerinin % 80’i ile bunlara bağlı faiz,

gecikme faizi, gecikme zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi

cezaları/idari para

cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

 

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

 

 

 

b) Verilmiş en son kararın tasdik veya tadilen tasdik kararı olması

halinde

 

Tasdik edilen

vergilerin/gümrük vergilerinin tamamı

+

Yİ-ÜFE

Tasdik edilen

vergilerin/gümrük vergilerine bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme

zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para

cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

 

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

 

 

 

b-i) Verilmiş en son kararın bozma kararı olması hâlinde

 

Vergilerin/gümrük vergilerinin % 50’si

+

Yİ-ÜFE

Vergilerin/gümrük vergilerinin % 50’si ile bunlara bağlı faiz,

gecikme faizi, gecikme zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi

cezaları/idari para

cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

 

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

 

Kapsama Giren Alacaklar

Ödenecek Kısım

Tahsilinden

Vazgeçilen Kısım

Ödeme

Şekli

 

 

b-ii) Verilmiş en son kararın kısmen onama kısmen bozma kararı olması hâlinde, onanan

kısım için

 

 

Onanan vergilerin/gümrük vergilerinin tamamı

+

Yİ-ÜFE

Onanan

vergilerin/gümrük vergilerine bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme

zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para

cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

 

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

 

 

 

b-iii) Verilmiş en son kararın kısmen onama kısmen bozma kararı olması hâlinde, bozulan

kısım için

 

 

 

Bozulan vergilerin/gümrük

vergilerinin %’50 si

+

Yİ-ÜFE

Bozulan vergilerin/gümrük

vergilerinin % 50’si ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi

cezaları/idari para

cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

 

 

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâli

3) Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla sadece vergi cezalarına/gümrük yükümlülüğüyle ilgili idari para cezalarına

ilişkin dava açılmış olması hâlinde;

a) Asla bağlı cezaların,

verginin/gümrük vergilerinin bu Kanun’un yayımlandığı tarihten önce ödenmiş olması veya 2’nci maddeye ilişkin olarak bu

Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde;

 

 

 

 

Asla bağlı cezaların tamamı ile bunlara bağlı gecikme

zamlarının tamamı

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

b-i) Asla bağlı olmaksızın kesilen vergi cezalarından/gümrük

yükümlülüğüyle ilgili idari para cezalarından İlk derece

mahkemesinde dava açılmış

veya dava açma süresi

geçmemiş olanlarda

 

 

 

Cezanın %’25’i

 

 

 

Cezanın %’75’i

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

b-ii) Vergi aslına bağlı

olmaksızın kesilen ve yargı

tarafından terkin kararı verilmiş olan vergi cezaları / gümrük yükümlülüğü ile ilgili idari para cezalarında

 

 

 

 

Cezanın % 10’u

 

 

 

Cezanın % 90’ı

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

b-iii) Vergi aslına bağlı olmaksızın kesilen ve yargı

tarafından tasdik kararı verilmiş olan vergi cezaları/gümrük yükümlülüğü ile ilgili idari para cezaları

 

 

 

Cezanın % 50’i

 

 

 

Cezanın % 50’i

Defaten veya ilk taksiti Eylül 2018 ayından

başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde azami 18 taksit

 

 

 

 

İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDA BULUNAN İŞLEMLER

 

Matrah artırımında bulunulmamış olması durumunda inceleme ve tarhiyat safhasında bulunan işlemlerle ilgili aşağıdaki gibi işlem yapılacaktır.

 

 

 

Kapsama Giren Alacaklar

 

Ödenecek Kısım

Tahsilinden

Vazgeçilen Kısım

Başvuru ve

Ödeme Şekli

 

 

Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanıldığı hâlde,

tamamlanamamış olan vergi incelemeleri ile

takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerinin

tamamlanmasından sonra tarh

edilen vergiler

İnceleme ya da takdir sonucuna

göre tarh edilen vergi aslının

%50’si

+

 Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE

+

bu tarihten ihbarnamenin tebliği üzerine belirlenen dava açma süresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme faizi

 

Vergi aslının %50’si ve buna bağlı olarak hesaplanan gecikme faizi, gecikme zammı ve vergi

cezaları ile vergi cezaları ve vergi cezalarına uygulanan gecikme zamları

 

İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak,

 

ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde altı eşit taksitte

 

Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanıldığı hâlde,

tamamlanamamış olan vergi incelemeleri ile takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerinin

tamamlanmasından sonra kesilen

vergi aslına bağlı olmayan cezalar

(iştirak dâhil)

 

 

 

 

Cezanın %25’i

 

 

 

 

Cezanın %75’i

İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak,

ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde altı eşit taksitte

Kanunun yayımlandığı tarihten önce pişmanlık talebi ile verilip ödeme yönünden şartların ihlal edildiği beyannameler ile

kendiliğinden verilen beyannameler için kesilen ve 18.05.2018 itibarıyla tebliğ edilmemiş olan vergi cezaları

Cezanın %25’i

(Asla bağlı vergi cezalarının bu madde kapsamında tahsilinden vazgeçilebilmesi için verginin bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce ödenmiş olması veya bu Kanun’un 2 nci maddesine göre ödenmesi şarttır.)

 

 

 

 

Cezanın %75’i

İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak,

 

ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde altı eşit taksitte

Kanun’un yayımlandığı tarih itibarıyla tarhiyat öncesi

uzlaşma talebinde bulunulan ve uzlaşma günü gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış alacaklar (vergi/ceza

ihbarnamesi mükellefe tebliğ edilmemiş)

İnceleme ya da takdir sonucuna göre tarh edilen vergi aslının

%50’si ile Kanun’un yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık

değişim oranı esas alınarak

hesaplanacak faiz ve bu

tarihten dava açma süresinin

bitim tarihine kadar

hesaplanacak gecikme faizi

 

Vergi aslının %50’si, buna bağlı olarak hesaplanan gecikme faizi, gecikme zammı ve vergi cezaları

ile vergi cezalarına uygulanan gecikme zamları

İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak, ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler hâlinde

altı eşit taksitte

 

PİŞMANLIK YA DA KENDİLİĞİNDEN YAPILAN BEYANLAR

 

BAŞVURU SÜRESİ

İLK ÖDEME

TAKSİT İMKANI

31.07.2018  mesai saati bitimine kadar

30.09.2018

2 ayda bir ödenmek üzere

azami 18 eşit taksit

Herhangi bir inceleme kapsamında  veya dava aşamasında olmadığı halde, beyanname vermek suretiyle ödenmek istenen vergilerle ilgili çeşitli avantajlar getirilmiştir.

  Genel olarak vergi cezalarının ve gecikme zamlarının kaldırılması ve uzun vadelerde ödenebilme imkanı getirilmiştir.

S.G.K. BORÇ YAPILANDIRMASI

 

 

Kapsama Giren Alacaklar

 

Ödenecek Kısım

Tahsilinden

Vazgeçilen Kısım

2018 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihinden önce tahakkuk ettiği hâlde 18.05.2018 tarihi itibarıyla ödenmemiş olan;

 

 

- İşveren Sigorta Primi

- Bağkur Primi

- Emeklilik Keseneği Ve Kurum Karşılığı

- İşsizlik Sigortası Primi

- Sosyal Güvenlik Destek primi

- İsteğe bağlı sigorta primleri

- Topluluk sigortası primleri

- Damga vergisi, Özel İşlem vergisi, Eğitime katkı payı

Borç Asılları

+

Yİ - ÜFE

Bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer’i alacakların tamamının

tahsilinden vazgeçilir.

 

 

 

Prim Borcu olanların Sağlık Hizmetinden Yararlanması

 

Prim borcu bulunan Bağkurlular, Tarım sigortalıları ve Sanatçı sigortalılarının mevcut borçlarını yapılandırmaları halinde;

 

MATRAH ARTIRIMI UYGULAMASI

 

BAŞVURU SÜRESİ

İLK ÖDEME

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

30.09.2018

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

 

                Daha önce çeşitli dönemlerde kullanılmış olan Matrah Artırımı uygulaması, geriye dönük GÜVENCE SATIN ALINMASI olarak düşünülebilir.

Dönemler itibarıyla kanunda tarif edilen şekilde hesaplamalar yapılarak, çıkan sonucun vadelerinde ödenmesi durumunda, matrah artırımı yapılan dönem ve vergi türü açısından koruma kalkanı oluşturulmaktadır.

 

2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları için müracaat edilebilecek matrah artırımları, yalnızca aşağıda sıralanan vergi türleri için yapılabilmektedir.

 

GELİR VERGİSİ

KURUMLAR VERGİSİ

KATMA DEĞER VERGİSİ

KURUMLAR VERGİSİ STOPAJI

GELİR VERGİSİ STOPAJI

 

Matrah artırımında bulunabilecek mükellefler

 

                           Yukarıda sayılı vergilerle ilgili mükellefiyeti bulunan mükellefler,  ilgili vergilerle ilgili matrah artırımında bulunabileceklerdir.

 

Ayrıca ;    

  • Haklarında vergi incelemesine başlanılmış olanlar ile takdire sevk edilenler,
  • Vergiye tabi faaliyeti ve geliri olduğu hâlde mükellef olmayan ve beyanname vermemiş olanlar,
  • Zarar beyan eden veya hiç beyanname vermemiş olanlar,
  • Vefat eden kişiler hakkında tüm mirasçılar birlikte,

 

Matrah artırımında bulunabilirler…

 

Matrah artırımında bulunamayacak mükellefler

 

                           Vergi Usul Kanunu’nda belirtilen Kaçakçılık Suçları ve Cezaları kapsamında olanlar matrah artırımında bulunamazlar

  • Defter, kayıt ve belgeleri yok edenler,
  • Defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar,
  • Veya hiç yaprak koymayanlar,
  • Veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler,
  • Veya bu fiiller nedeniyle incelemesi devam edenler,
  • Terör suçundan hüküm giyenler,
  • Kanunun 5’inci maddesinin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla haklarında terör örgütlerine

veya Milli Güvenlik Kurulu’nca Devlet’in millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu gerekçesiyle adli makamlar, genel kolluk kuvvetleri veya Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülen soruşturma ve kovuşturmalar kapsamında vergi incelemesi yapılması, terörün finansmanı suçu veya aklama suçu kapsamında inceleme ve araştırma yapılması talep edilenler

 

Matrah artırımı maliyeti

 

                           Matrah artırımı hesaplaması, artırımı yapmak isteyen firmaya göre farklılık gösterebilecektir.

                           Genel kural, ilgili dönemlerdeki matrahın kanunda belirlenen oran kadar artırılması ve oluşan verginin ödenmesi şeklindedir.

                           Ancak, hesaplama yapılırken alt limitler belirlenmiştir. Belirlenen bu limitlerden daha az matrah artırımı yapılması mümkün değildir.

 

Gelir ve Kurumlar Vergisi matrah artırımları, aşağıdaki tabloda belirtilen tutarlar dikkate alınarak yapılacaktır.

 

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI

 

 

 

Vergi Türü

 

Matrah Artırım Oranı

Yapılan hesaplama aşağıdaki tutarlardan az olamaz

Uygulanacak Vergi Oranı *

Ödenecek Asgari Tutar

% 20

Gelir Vergisi

(Bilanço Esası, Serbest Meslek Kazancı)

2013 yılı için % 35

2014 yılı için % 30

2015 yılı için % 25

2016 yılı için % 20

2017 yılı için % 15

Asgari 18.095,00

Asgari 19.155,00

Asgari 20.344,00

Asgari 21.636,00

Asgari 24.525,00

 

 

%20

3.619,00

3.831,00

4.068,80

4.327,20

4.905,00

 

 

Gelir Vergisi

(İşletme Hesabı Esası)

2013 yılı için % 35

2014 yılı için % 30

2015 yılı için % 25

2016 yılı için % 20

2017 yılı için % 15

Asgari 12.279,00

Asgari 12.783,00

Asgari 13.558,00

Asgari 14.424,00

Asgari 16.350,00

 

%20

2.455,80

2.556,60

2.711,60

2.884,80

3.270,00

 

 

Gelir Vergisi (Basit Usul)

2013 yılı için % 35

2014 yılı için % 30

2015 yılı için % 25

2016 yılı için % 20

2017 yılı için % 15

Asgari 1.810,00

Asgari 1.916,00

Asgari 2.034,00

Asgari 2.165,00

Asgari 2.453,00

%20

362,00

383,20

406,80

433,00

490,60

 

 

Gelir Vergisi (Gayrimenkul Sermaye İradı)

2013 yılı için % 35

2014 yılı için % 30

2015 yılı için % 25

2016 yılı için % 20

2017 yılı için % 15

Asgari 3.619,00

Asgari 3.831,00

Asgari 4.069,00

Asgari 4.327,00

Asgari 4.905,00

%20

723,80

766,20

813,80

865,40

981,00

 

 

Gelir Vergisi

(Değer Artış Kazancı, Arızi Kazanç vs.)

2013 yılı için % 35

2014 yılı için % 30

2015 yılı için % 25

2016 yılı için % 20

2017 yılı için % 15

Asgari 12.279,00

Asgari 12.783,00

Asgari 13.558,00

Asgari 14.424,00

Asgari 16.350,00

%20

2.455,80

2.556,60

2.711,60

2.884,80

3.270,00

 

 

 

Kurumlar Vergisi

2013 yılı için % 35

2014 yılı için % 30

2015 yılı için % 25

2016 yılı için % 20

2017 yılı için % 15

Asgari 36.190,00

Asgari 38.323,00

Asgari 40.701,00

Asgari 43.260,00

Asgari 49.037,00

%20

7.238,00

7.664,60

8.140,20

8.652,00

9.807,40

 

Matrah artırımında bulunmayan ve vergisini tam ve gününde ödeyen mükellefler için vergi oranı %15 olarak uygulanır.

 

İnceleme devam ederken matrah artırımı yapılması

 

  1. atrah artırımında bulunan mükellefler hakkında, 18.05.2018 tarihi itibarıyla başlanılmış olan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerinin, 31.07.2018 tarihine kadar sonuçlandırılması şarttır.

Bu süre içerisinde sonuçlandırılamayan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine devam edilmeyecektir. Mükellefler sadece artırılan matrahlar ve vergiler üzerinden hesaplanan vergileri ödeyeceklerdir.

 

 

 

Gelir veya Kurumlar Vergisi matrah artırımı yapıldığında olacaklar

 

                           Matrah artırımı yapılan dönemlerle ilgili inceleme ve tarhiyat yapılamayacak

                           Matrah artırımı yapılan dönemlere ilişkin kanuni süresinde verilmeyen beyannameler için ceza uygulanmayacak

                           Matrah artırımı yapılan dönemlere ait zararların yarısı, 2018 ve sonraki dönemlerde oluşacak kârlardan mahsup edilemeyecek

 

Matrah artırımı yaptıktan sonra dikkat edilmesi gerekenler

 

- Taksitler süresinde ödenmeli..

Önceki matrah artırımı uygulamalarında, taksitlerin süresinde ödenmemesi herhangi bir hak kaybına sebep olmuyordu.

Ancak, 7143 sayılı kanun kapsamında yapılan matrah artırımlarında;

Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödememeleri hâlinde artırım hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilecektir.

Ayrıca, tahakkuk eden vergi gecikme zammı ile her hâlükârda ödenecektir.

 

  • Defter ve belgelerin saklanma ve ibraz mecburiyeti devam edecektir.

Matrah/vergi artırımında bulunan ve bu konudaki şartları yerine getiren mükelleflerin defter ve belgeleri artırıma konu vergi türleri için kendileri adına tarhiyat yapılmak amacıyla incelenmemesine rağmen, defter ve belgelere, diğer vergi türleri için inceleme yapılması, üçüncü kişilerle ilgili olarak karşıt incelemeler yapılması, mahkemelerce belli konulara bakılması veya bilirkişilerce ihtiyaç duyulması gibi nedenlerle müracaat edilebilecektir.

 

KATMA DEĞER VERGİSİ  MATRAH ARTIRIMI

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

Hesaplanan KDV Yıllık Tutarı üzerinden

TAKSİT İMKÂNI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

2013  yılı için     % 3,5

2014 yılı için      % 3,0

2015 yılı için      % 2,5

2016 yılı için      % 2,0

2017 yılı için      % 1,5

Eylül 2018’den başlamak üzere

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

Artırıma esas alınan tutar, yıl içinde verilen katma değer vergisi beyannamelerinde gösterilen "hesaplanan Katma Değer Vergisi”nin yıllık toplamıdır.

Artırıma esas tutar olarak, "Ödenmesi Gereken KDV" yerine, "Hesaplanan KDV”nin esas alınmasının nedeni, artırıma esas tutarın daha objektif hesaplanması ve uygulanabilirliğin sağlanmasıdır.

 

 

KDV Matrah artırımı ile ilgili Notlar

                          

  • İhtirazi kayıtla verilen beyannamelerdeki hesaplanan KDV tutarları da hesaplamaya dâhil edilecektir.
  • 2 No.lu KDV beyannamesi ile sorumlu sıfatıyla beyan edilen KDV tutarları hesaplamaya dâhil edilmeyecektir.
  • 2018 yılı için KDV matrah artırımı yapılamamaktadır. Ancak mükellefler bu kanunla düzenlenen pişmanlıkla ve kanuni süresinden sonra kendiliğinden verilen beyannamelere ilişkin uygulamalardan yararlanabilirler.
  • Tecil-Terkin kapsamında (ihraç kayıtlı satış, dâhilde işleme ve Geçici Kabul rejimleri kapsamındaki satışlar) tecil edilen vergiler yapılan hesaplamaya dâhil edilmeyecektir.
  • Kısmi tevkifat kapsamındaki satışlarda, yalnızca satıcı tarafından beyan edilen KDV  yapılan hesaplamaya dâhil edilecektir.

 

KDV beyanlarının tamamını vermeyen mükelleflerin durumu

 

  • Bir takvim yılında en az üç döneme ait beyanı verenler

                           Beyanname verilen dönemlerdeki hesaplanan KDV tutarlarının aritmetik ortalaması alınacak ve 12 ile çarpılarak yıllık hesaplanan KDV tutarına ulaşılacaktır. Bu tutarla, döneme ilişkin oran çarpıldığında ödenmesi gereken tutar belirlenmiş olacaktır.

 

  • Bir takvim yılında en fazla iki döneme ait beyanı verenler

                           Kurumlar Vergisi matrah artırımı da yapmak şartıyla, artırılan Kurumlar Vergisi matrahının % 18 oranında hesaplanacak KDV’yi ödemeleri gerekecektir.

 

KDV beyanlarında hesaplanan KDV bulunmayan mükelleflerin durumu

 

  • İşlemlerin tamamının istisnalar kapsamındaki teslim ve hizmetlerden oluşması,
  • İşlemlerin tamamının tecil-terkin kapsamındaki teslim ve hizmetlerden oluşması,
  • Diğer nedenlerle hesaplanan KDV bulunmaması durumlarında;

 

ilgili yıl için Gelir veya Kurumlar Vergisi matrah  artırımında bulunulmuş olması şartıyla artırılan matrah üzerinden %18 oranında Katma Değer Vergisi artırımında bulunmak suretiyle bu fıkradan yararlanılır

 

 

KDV matrah amrtırımı ile ilgili notlar

 

  • Kural olarak, KDV matrah artırımı yapılan dönemlere ilişkin  vergi incelemesi ve tarhiyatı yapılamayacaktır. Bu durumun iki önemli istisnası mevcuttur.
    • Artırım talebinde bulunulan dönemi izleyen dönem için ‘sonraki döneme devreden KDV’ yönünden vergi incelemesi yapılabilir.
    • Matrah artırımı yapılan dönemler için  KDV iade  işlemleri ile sınırlı  olmak üzere inceleme ve tarhiyat yapılabilir.

 

  • Daha önce başlanmış ve henüz sonuçlandırılmamış incelemelerin bulunması KDV matrah artırımına engel değildir.
  • KDV matrah artırımı sonucu ödenen vergiler gider ve maliyet  olarak kaydedilemez, nakden veya mahsuben iade edilemez.

 

 

GELİR STOPAJ VE KURUM STOPAJ  MATRAH ARTIRIMI

 

                           Aşağıda sayılan stopaj türleri açısından matrah artırımı yapılabilecektir.

 

  • Gayrimenkullerin kiralanması karşılığı yapılan ödemelere ilişkin Gelir Vergisi stopajı ve kooperatiflere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığından yapılan ödemelere ilişkin Kurumlar Vergisi stopajı
  • Yaptıkları serbest meslek işleri dolayısıyla bu işleri icra edenlere yapılan ödemeler üzerinden yapılan Gelir Vergisi stopajı ,
  • Yıllara sari inşaat onarım işleri dolayısıyla bu işleri yapanlara ödenen istihkak bedelleri üzerinden yapılan Gelir Vergisi stopajı ve Kurumlar Vergisi stopajı ,
  • Esnaf muaflığından yararlananlara mal ve hizmet alımları karşılığında yapılan ödemeler üzerinden yapılan Gelir Vergisi stopajı
  • Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler için yapılan ödemeler üzerinden yapılan Gelir Vergisi stopajı
  • Hizmet erbabına ödenen ücretler üzerinden yapılan Gelir Vergisi stopajı

 

Kira ödemeleri üzerinden yapılan stopaja ilişkin matrah artırımı

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

Dönemin Kira tutarı

X

% 2 ila 6 arasında

Eylül 2018 den başlamak üzere

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

  • GVK’nın 70’inci maddesinde yer alan mal ve hakların kiralanması karşılığında yapılan ödemeler,
  • Vakıflar (mazbut vakıflar hariç) ve derneklere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığı

bunlara yapılan kira ödemeler,

  • Kooperatiflere ait taşınmazların kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira

ödemeleri,

 

için ayrı ayrı olmak üzere;  Ödenen kira tutarları üzerinden

 

2013 yılı için ……………..…………………………. % 6,

2014 yılı için ………………………..………………. % 5,

2015 yılı için ………………………..………………. % 4,

2016 yılı için ………………………..………………. % 3,

2017 yılı için .………………………..……………… % 2

 

oranında hesaplanacak vergiyi ödemek gerekecektir.

 

Serbest Meslek Erbabı’na yapılan ödemeler üzerinden yapılan stopaja ilişkin matrah artırımı

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

Bu kapsamda yapılan ödemeler

X

% 2 ile 6 arasında

Eylül 2018’den başlamak üzere

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

Serbest Meslek Kazancı elde edenlere yapılan ödemeler üzerinden ayrı ayrı

 

2013 yılı için ……………..…………………………. % 6,

2014 yılı için ………………………..………………. % 5,

2015 yılı için ………………………..………………. % 4,

2016 yılı için ………………………..………………. % 3,

2017 yılı için .………………………..……………… % 2

 

 oranında hesaplanacak vergiyi ödemek gerekecektir.

 

Hakediş üzerinden kesilmesi gereken stopaja ilişkin matrah artırımı

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

Her yıldaki hakediş tutarının % 1’i

Eylül 2018 den başlamak üzere iki ayda bir 

6 eşit taksit

 

                             Yıllara yaygın inşaat ve onarım faaliyeti ile uğraşan mükelleflere yapılan hakediş ödemeleri üzerinden hesaplanan gelir ve kurumlar vergisi stopajı yönünden matrah artırımı yapılabilmektedir.

 

 

Buna göre,

  •                            Gelir Vergisi Kanunu’nun 42’nci maddesi kapsamına giren işler dolayısıyla bu işleri yapanlara ödenen hakediş bedelleri,
  • Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 15’inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendinde yer alan yıllara sari inşaat ve onarım işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hakediş ödemeleri,
  • Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 30 uncu maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendinde yer alan dar mükellefiyete tabi kurumlardan yıllara sari inşaat ve onarım işleri ile uğraşanlara bu işleri ilgili olarak yapılan hakediş ödemeleri,

 

için ayrı ayrı olmak üzere, her bir yıl için %1 oranında hesaplanacak vergiyi ödemek gerekecektir.

 

Esnaf muaflığından yararlananlara mal ve hizmet alımı karşılığında yapılan ödemeler üzerinden yapılan stopaja ilişkin matrah artırımı

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

Yıllar için belirlenen asgari tutarın % 5 i 

Eylül 2018 den başlamak üzere

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

Yıllar

Bilanço Esasına Göre

Belirlenen Asgari Tutar

Vergi Oranı

(%)

Hesaplanan

Asgari Vergi

2013

18.095,00

5

904,75

2014

19.155,00

5

957,75

2015

20.344,00

5

1.017,20

2016

21.636,00

5

1.081,80

2017

24.525,00

5

1.226,25

 

 

Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler için yapılan ödemeler üzerinden yapılan stopaja ilişkin matrah artırımı

 

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

Yıllar için belirlenen asgari tutarın % 2’si 

Eylül 2018 den başlamak üzere

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

Yıllar

Bilanço Esasına Göre

Belirlenen Asgari Tutar

Vergi Oranı

(%)

Hesaplanan

Asgari Vergi

2013

18.095,00

2

361,90

2014

19.155,00

2

383,10

2015

20.344,00

2

406,88

2016

21.636,00

2

432,72

2017

24.525,00

2

490,50

 

 

Hizmet erbabına yapılan ödemeler üzerinden yapılan stopaja ilişkin matrah artırımı

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

Muhtasar Beyanlarındaki ücret ödemelerinin yıllık tutarı üzerinden

TAKSİT İMKANI

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

2013  yılı için     % 6

2014 yılı için      % 5

2015 yılı için      % 4

2016 yılı için      % 3

2017 yılı için      % 2

Eylül 2018 den başlamak üzere

İki ayda bir  6 eşit taksit

 

 

Muhtasar Beyannamelerinin tamamını vermeyen mükelleflerin durumu

 

Artırım yapılmak istenen yılda en az bir muhtasar beyanı verenler için,

                           Bu beyanlarda beyan edilen ücretin  aritmetik ortalaması alınarak 12 ile çarpılır.

 

Artırım yapılmak istenen yılda hiç muhtasar beyannamesi vermeyenler için

                           İlgili dönemde verilen prim bildirgelerindeki ortalama işçi sayısı belirlenecek, önce o dönemin sonunda geçerli olan brüt asgari ücret ile çarpılacak, ardından 12 ile çarpılıp yıllık tutar bulunacak. Bulunan bu tutarla, yukarıda yer alan oran çarpılarak ödenmesi gereken tutara ulaşılacak.

 

Artırım yapılmak istenen yılda muhtasar beyanname de prim bildirgesi de vermeyenler için

                           Vergi artırımı yapılan yılı izleyen vergilendirme dönemlerinde verilen ilk aylık prim ve hizmet belgesindeki işçi sayısı kadar işçi çalıştırıldığı kabul edilir ve bu işçi sayısı esas alınarak gereken gelir vergisi tutarı hesaplanır

 

Hem artırım yapılmak istenen yılda hem de Kanunun çıktığı 18.05.2018 tarihine kadar  muhtasar beyanname de prim bildirgesi de vermeyenler için

                           En az iki işçi esas alınmak suretiyle yukarıda yaptığımız açıklamalar çerçevesinde Kanun hükümlerine göre ödenmesi gereken gelir vergisi hesaplanır.

 

İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ

 

İşletmede mevcut olduğu hâlde, kayıtlarda yer almayanlar

 

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

 

ÖDEME

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

% 18 oranına tabi varlıklar için % 10

% 8 oranına tabi varlıklar için % 4

% 1 oranına tabi varlıklar için % 0,5

KDV tutarı iki ayda bir

3 eşit taksitte ödenebilir.

 

Mükelleflere alış faturası olmayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşların kayıtlara intikal ettirilmesine imkân veren düzenleme, bütün gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerini kapsamaktadır.

 

Uygulama kapsamında olup madde hükmünden yararlanmak isteyen mükellefler, işletmelerinde mevcut olduğu hâlde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlarını 31 Ağustos 2018 tarihine kadar bir envanter listesi ile vergi dairelerine bildireceklerdir.

 

  • Stoklarda bulunduğu hâlde, kayıtlarda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlara ait sorumlu sıfatıyla beyan edilecek vergi, kendilerince veya ilgili meslek kuruluşlarınca belirlenecek rayiç bedel üzerinden hesaplanır.
  • Beyan edilen emtia üzerinden hesaplanan katma değer vergisi, 1 No.lu Katma Değer Vergisi beyannamesinde genel esaslar çerçevesinde mal ve hizmet teslimleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilecektir.
  • Hatta, söz konusu emtia, iade hakkı tanınan işlemlerde kullanılması durumunda yüklenilen verginin hesabında kullanılabilir, dolayısıyla nakden veya mahsuben iade edilmesi mümkündür.
  • Ancak, gerek kayıtlarda yer almayan gerekse düşük değerle yer alan makine, teçhizat ve demirbaşların bedeli üzerinden hesaplanarak ödenen katma değer vergisinin indirimi mümkün değildir.

Bu tutar, verginin ödendiği yılın Gelir veya Kurumlar Vergisi matrahlarının belirlenmesinde gider olarak dikkate alınabilecektir.

  • Bu kapsamda beyanda bulunan mükelleflere, Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 9’uncu maddesinin (2) numaralı fıkrası hükmü uyarınca belgesiz mal bulundurduğu gerekçesiyle cezalı tarhiyat yapılmayacaktır.

 

 

Yapılacak beyana göre verginin hesaplanması

 

Bu çerçevede  beyan edilerek kayıtlara intikal ettirilen % 18  oranına tabi makine, teçhizat, demirbaş ve emtiaların bedeli üzerinden % 10 

indirimli orana tabi diğer makine, teçhizat, demirbaş ve emtiaların bedeli üzerinden ise bu kıymetlerin tabi olduğu oranların yarısı

 

esas alınmak suretiyle katma değer vergisi hesaplanarak, en geç 31.08.2018 tarihinde verilecek ve tahakkuk edecek vergi de aynı süre içinde ödenecektir.

 

 

Kayıtlarda yer aldığı hâlde işletmede mevcut olmayan mallar

 

Gelir ve Kurumlar Vergisi mükelleflerine, kayıtlarında yer aldığı hâlde işletmelerinde mevcut olmayan mallarını, 31 Ağustos 2018 tarihine kadar fatura düzenlemeleri ve her türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayıt ve beyanlarına intikal ettirmeleri ve böylece kayıtlarını fiili duruma uygun hâle getirmeleri imkânı verilmiştir.

 

Söz konusu faturada yer alacak bedel, söz konusu malla aynı neviden olan malların gayrisafi kâr oranı dikkate alınarak hesap edilecektir.

 

Bu kapsamda düzenlenen faturalara ilişkin KDV, ilk taksitini beyanname verme süresinde ve  iki ayda bir olmak üzere toplam üç taksitte ödeyebilecelerdir.

 

Malların ÖTV konusuna giren mallardan oluşması durumunda

 

Bu kapsamda fatura düzenlenerek kayıtların gerçeğe uygun hâle getirilmesinde, söz konusu malların ÖTV ye tabi mallar olması durumunda;

Emsal bedel üzerinden hesaplanan ÖTV, ayrı bir beyanname ile verilir ve beyan süresinde ödenir.

 

Burada dikkat edilmesi gereken husus, Kanun maddesi kapsamında beyan edilecek mallara ilişkin olarak, söz konusu malların defter kayıtlarına alınması ve üzerinden Katma Değer Vergisi ödenmesinde rayiç bedel esas alınırken, bu mallara ilişkin özel tüketim vergisi hesaplanıp beyan edilmesinde emsal bedel esas alınmasıdır.

 

 

Stok düzeltmesi ve eczanelere has özel uygulama

 

Eczaneler, kayıtlarında olduğu hâlde işletmede olmayan mallarla ilgili  31.08.2018 tarihine kadar işlem yapabileceklerdir.

 

Diğer işletmelerden farklı olarak eczacılar,

                Söz konusu emtialar için MALİYET bedelini dikkate alacaklar

                Düzenleyecekleri faturada KDV oranını % 4 olarak uygulayacaklardır.

 

KASA DÜZELTMESİ

 

BAŞVURU SÜRESİ

HESAPLAMA

 

ÖDEME

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

Düzeltilen tutar

X

% 3

31.08.2018  mesai saati bitimine kadar

 

Kayıtlarda yer aldığı hâlde, işletmede bulunmayan kasa ve ortaklardan alacaklar mevcutları için düzeltme şansı verilmiştir.

 

  • Hesaplama yapılması için işletmenin 31.12.2017 tarihli bilançosu dikkate alınacaktır.
  • Bu bilançoda görülmekle birlikte, işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ile işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan) ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarları hesaplanacaktır.
  • Yukarıdaki şekilde hesaplanan tutar ile, beyan tarihi itibariyle yapılan hesaplama sonucu karşılaştırılacak ve küçük olan tutar dikkate alınacaktır.

 

 

VARLIK BARIŞI

 

BAŞVURU SÜRESİ

ÖDENECEK VERGİ

 

ÖDEME

30.11.2018  mesai saati bitimine kadar

Bildirilen varlıkların % 2 si

31.12.2018  mesai saati bitimine kadar

 

                    Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve

                    Türkiye’de bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların defter kayıtlarına alınmasına imkân sağlanmaktadır.

                    31/07/2018 tarihine kadar; Türkiye’ye getirilen yurtdışı varlıkları ile beyan edilerek kanuni defterlere kaydedilen yurtiçi varlıklara ilişkin olarak, vergi tarh edilmez.

                    Bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren 3 ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi şarttır.

 

Yurt Dışı İştirak ve Ticari kazançların Türkiye’ye getirilmesi

  • Kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan kurumlara ilişkin iştirak hisselerinin satışından doğan kazançları,
  • Kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan kurumlardan elde ettikleri iştirak kazançları,
  • Yurt dışında bulunan iş yeri ve daimi temsilcileri aracılığıyla elde ettikleri ticari kazançları,

31/10/2018 tarihine kadar elde edilenler de dahil olmak üzere, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmesi kaydıyla gelir veya kurumlar vergisinden müstesnadır.


Çerezler (cookie), sdmyazilim.com.tr web sitesini ve hizmetlerimizi daha etkin bir şekilde sunmamızı sağlamaktadır. Çerezlerle ilgili detaylı bilgi için Çerez Politikalarımızı ziyaret edebilirsiniz.